kalau berminat dengan barang2 handmade dalam blog ni boleh email kat dmasyricraft@gmail.com..:)

Friday, October 31, 2008

dah lama tak cerita pasal kura-kura..

Semalam..Alang a.k.a adik lelaki saya sms..
die kate..

"lupe la nak bgtau awak.ari2 Papa letak kura2 awak kat dalam kolam Adik [nie adik lelaki bongsu saya atau lebih dikenali sebagai Naim]. best tengok die berenang laju je..huhu"

kalau kamu tahu betapa saya menyukai kura2..mesti kamu tahu betapa excitednya saya dapat sms tue..rase macam skang gak nak balik chini semata-mata nak tengok kura2 saya berenang-renang..hehehe..

nie rupa kura2 saya..yang berwarna coklat2 sikit tue..die bersaiz besar sikit dari tapak tangan saya..yang kura2 sebelah tue..saya bela dari besar tapak tangan..dah besar kn die skang???

last weekend..time saya kat kampung..kebetulan adik bongsu saya juga ada di rumah..oleh itu saya berpakat dengan dia untuk bersihkan kolam kura2 nie..rupa kolam terlalu hodoh..kalau ada naga dalam kolam tu pun..tak de siapa sedar..

ini adik bongsu saya..dia sibuk nak tayang ikan dia yang konon2 pemakan lumut so boleh tolong bersihkan kolam..tapi macam xberguna sangat pun..kolam tue masih lagi berlumut tahap dahsyat walaupun ikan tue dah membesar dua kali ganda..

p/s: nampak tak air kolam yang hijau pekat likat tue???tue la rupa kolam sebelum di bersihkan..

nie rupa semua kura2 sebelum di bersihkan..bau diaorang pun sangat2 busuk..

tugas membersih kura2 diserahkan kepada saya..saya berus mereka menggunakan sabun breeze Mama..agak2 dia rase pedih x???

mereka setelah dibersihkan..yang dalam bulatan tue yang paling kecik..yang dalam gambar bersama kura2 yang masih kecik tue..dia paling kecik di sini tapi dia masih besar di sisi kura2 coklat tue..

setelah beberapa jam dibersihkan..baru la ada rupa kolam sikit..kalau tak..dah macam paya..pokok2 yang terapung tue bukan hiasan ye..itu la makanan untuk kura2 tu semua..nanti dalam seminggu abes la semua pokok2 tue..tinggal akar je..huhu!!!

Papa kate kura2 memang suka duduk kat tempat yang teduh..lagi2 bile kolam tue baru dibersihkan..kalau dah berlumut air dalam kolam lagi sejuk dari air yang masih bersih..kalau ikutkan pun habitat semula jadi kura2 nie kat tempat2 yang macam paya..yang kotor2 tue la yang diorang suke..huhu!!!

p/s: semua kura2 di atas..kitaorang kutip kat tepi jalan[kecuali kura2 coklat..yang itu saya beli dengan harga rm8]..duduk di kawasan kampung ni memang banyak jumpe kura2 melintas..huhu!!!sekarang semua sedara dan rakan2 family ktorg tau pasal kura2 terbiar yang ktorg jaga..so kadang2 ade gak yang datang umah ktorg bawak kura2 sebagai buah tangan..

p/s: saya ada 13 flowchart kena siapkan sebelum hari isnin..ada lagi 6 yang belum siap tapi saya masih sempat berkarya di sini..hehehe!!![ajay devgan pegi lunch..bleh menaip laju2..huhu]

13 comments:

firda said...

Wah..
kolam yg sama ke?
berbeza sungguh rupa paras kolam tu..
sebelum dan selepas..
awak cuci kolam ke awak wat kolam baru..
hahahaha..

dMasyri said...

hahaha..
tue la kn..
rupa dah xmcm kolam..
penat mencuci tue..
same je mcm penat wat kolam baru..
huhu..

Abdul Haffiz Bin Zakaria said...

kura2 or ku'ra??

dMasyri said...

ape tue ku'ra??
aku ade salah eja di mana2 ke??

Unknown said...

byknyer kura2 dayang....
penyayang sungguh kamu yer..heheheh
:d

dMasyri said...

hehehe..
sy mmg penyayang orgnye..[pantang di puji..huhu]

invite la sy bace blog kamu..

aShaBuLz said...

hahahaha.....bestnyer kura2....tapi sian la kat ikan bandaraya tuh...mana cukup sekor. kura2 ada byk...try tmbh lagi ikan pemakan lumut tu...xdak la dia sekor2 jer dlm kolam tuh..ngeh3..

k.e.r.i. said...

dayang, betul la baang eja tu.
ku'ra.
' tu maksudnya sabdu.

haiwan peliharaan ko satu lagi lembu kan?
yang ada tompok2 tu?

Unknown said...

manyak nyer bela kekura..hish..tetibe rase meremang plak..haha..

Iylia said...

dayang..yg kura2 kck tu yg ko bela kt melaka kn?
dh beso rupenye dia.dh lame aku xdengki dgn kura2 ko

dMasyri said...

ashabulz:tue la kn..agak2 kalo letak pasangan die dlm tue..diaorg beranak pinak x??senang skit nnti..dah xyah bersihkn kolam..huhu!!!

k.e.r.i:ooo..ye ke??hehehe..
lembu yg ade tompok2 tue xbernyawa..senang skit nk jage..tp mahal!!!hehehe..

sarah:asal plak meremang???takut kura2 ke???huhu..

iylia yg kejam:tue bkn kura2 yg aku bwk kat hostel dulu..tue yg aku tggl die kat umah sorang2..yg aku bwk kat melaka sume dah mati..ko punye psl la..huhu!!!

Emme said...

wei aku rindu mopatop, anak n baby
moge mereka tenang di kura-kura heaven :'(

Iylia said...

haa..br aku igt nama kura2 ko lps emmy ks komen..
hahah..cian mopatop dh mati